Τα παιδιά με ΄΄αναπηρίες ΄΄ ΔΕΝ είναι αόρατα ! |
Stigma, ignorance, neglect, superstition and communication barriers for children with disabilities are among the social factors that explain their discrimination and isolation from society. Disability is a social issue -- it results from the interaction between people with "long-term physical, mental, intellectual or sensory impairments which, in interaction with various barriers, may hinder their full and effective participation in society on an equal basis with others" (Article 1, Convention on the Rights of Persons with Disability). It is not the impairment itself, but rather attitudes and environmental barriers that result in disability. Children with disabilities are often 'invisible' to service providers and they are at greater risk of violence than their non-disabled peers. Children with disabilities are often disproportionately placed in alternative care, rather than remaining with their families. These raise concerns for their protection.
Τα παιδιά με αναπηρίες έρχονται αντιμέτωπα με διάφορες μορφές αποκλεισμού και επηρεάζονται από αυτές σε διάφορα επίπεδα, βάσει του είδους της αναπηρίας που έχουν, του τόπου διαμονής τους και του πολιτισμού ή της τάξης στην οποία ανήκουν. Το φύλο αποτελεί, επίσης, θεμελιώδες στοιχείο: τα κορίτσια με αναπηρίεςέχουν λιγότερες πιθανότητες να μορφωθούν, να λάβουν τεχνική κατάρτιση ή να βρουν εργασία σε σχέση με τα αγόρια με αναπηρίες ή τα κορίτσια χωρίς αναπηρίες.
Τα παιδιά με αναπηρίες, συχνά, θεωρούνται κατώτερα, γεγονός που τα καθιστά περισσότερο ευπαθή: οιδιακρίσεις με βάση την αναπηρία εκφράζονται με την περιθωριοποίηση από τους πόρους και από τη λήψη αποφάσεων ακόμα και με την παιδοκτονία. Ο αποκλεισμός, συχνά, προέρχεται από την αφάνεια. Λίγες μόνο χώρες έχουν αξιόπιστες πληροφορίες για τον αριθμό των πολιτών που είναι παιδιά με αναπηρίες, το είδος της αναπηρίας τους ή τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι αναπηρίες επηρεάζουν τη ζωή τους. Τα παιδιά, όμως, πουαποκλείονται, αγνοούν και επομένως απομακρύνονται από τις δημόσιες υπηρεσίες τις οποίες μπορούν να δικαιούνται. Αυτές οι στερήσεις είναι δυνατό να έχουν συνέπειες μεγάλης διάρκειας, όπως για παράδειγμα περιορισμένη πρόσβαση στην έμμισθη εργασία ή περιορισμένη συμμετοχή σε υποθέσεις της πολιτείας
αργότερα στη ζωή τους. Όμως, η πρόσβαση και η χρήση υπηρεσιών και τεχνολογιών υποστήριξης μπορούν να κάνουν το παιδί που έχει κάποια αναπηρία, να ενταχθεί στην κοινωνία και να συνεισφέρει σε αυτή.
Children with disabilities are one of the most marginalized and
excluded groups in society. Facing daily discrimination in the form of
negative attitudes, lack of adequate policies and legislation, they are
effectively barred from realizing their rights to healthcare, education,
and even survival.
Estimates suggest that there are at least 93 million children with disabilities in the world, but numbers could be much higher. They are often likely to be among the poorest members of the population. They are less likely to attend school, access medical services, or have their voices heard in society. Their disabilities also place them at a higher risk of physical abuse, and often exclude them from receiving proper nutrition or humanitarian assistance in emergencies.
VIDEO SOURCE :UNICEF
Estimates suggest that there are at least 93 million children with disabilities in the world, but numbers could be much higher. They are often likely to be among the poorest members of the population. They are less likely to attend school, access medical services, or have their voices heard in society. Their disabilities also place them at a higher risk of physical abuse, and often exclude them from receiving proper nutrition or humanitarian assistance in emergencies.
VIDEO SOURCE :UNICEF
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου